Jak rozliczać płatności - w "rozrachunkach"-w-module-księgowość-czy-w-zakładce-"płatności"-w-module-sprzedaż

Zakładka „sprzedaż i zakup” oraz „księgowość” to dwa niezależne od siebie moduły. Nie wszyscy użytkownicy programu muszą z nich jednocześnie korzystać. Niektórzy jedynie prowadzą księgowość w programie, niektórzy jedynie korzystają z pakietu „faktury”. Niektórzy mogą zaś korzystać z obu modułów jednocześnie.

1. Moduł „sprzedaż i zakup” pozwala na wprowadzenie faktur sprzedażowych, zakupowych, a także dodanie do nich płatności.

Samo dodanie "płatności" w module "Sprzedaż i magazyn" > "Sprzedaż", czy "Zakup" nie spowoduje przeniesienia dodanej płatności do "Księgi Handlowej". W tym celu należy przejść do modułu "Księgowość" > "Księgi Handlowe" > "KH", następnie wybieramy zakładkę "Inne operacje" -> "Importuj wyciągi bankowe". Po naciśnięciu na tę opcję otworzy się okno, gdzie należy dokonać odpowiednich ustawień:

Importuj z: zakładki płatności
Waluta: PLN
Ustawiamy odpowiednie daty np. 01.06. - 30.06
Zaksięguj jako: raport kasowy
Sposób płatności: gotówka
Wpłaty księguj wg: WN 100 (Kasa) MA 201-1-x (Rozrachunki z odbiorcami płatne do 12 msc)
Wypłaty księguj wg: WN 202-1-x (Rozrachunki z dostawcami płatne do 12 msc) MA 100 (Kasa)

Po wypełnieniu wszystkich pól na dole zatwierdzamy wprowadzone dane przyciskiem "Importuj", program zaimportuje wszystkie płatności "gotówkowe", jakie były w tym okresie (z modułu "Sprzedaż"/"Zakup" > "Płatności").

 

2. Moduł „księgowość” pozwala na zaksięgowanie faktur, oraz wprowadzenie wyciągów bankowych, czy raportów kasowych.

Jeżeli w module „księgowość” mamy zaksięgowaną fakturę oraz płatność do niej (WB, czy RK) dokumenty te wpadają do zakładki „rozrachunki”, gdzie możemy je ze sobą powiązać. Aby system mógł powiązać rozrachunki, obydwa rodzaje dokumentów (dokument sprzedaży/zakupu i RK/WB) muszą być zaksięgowane na tym samym koncie - np. konto należności (np. 201-2-1-60) lub konto zobowiązania (np. 202-2-1-60) - gdzie "60" to przykładowy numer subkonta kontrahenta. W ten sposób możemy oznaczyć jaka płatność dotyczy jakiego dokumentu sprzedaży czy zakupu. Umożliwia to też rozliczenie różnic kursowych, gdyż dzięki rozrachunkom i ich wskazaniu program wie jakie dokumenty ze sobą rozliczyć i jak wyliczyć różnice pomiędzy nimi.

W zakładce płatności również możemy oznaczyć jaka płatność dotyczy jakiej faktury. Możemy dzięki temu zaznaczyć i zapamiętać opłacone już faktury.

Rozliczenia w obu zakładkach funkcjonują niezależnie. Można pilnować płatności w zakładce sprzedaż, lub też w ramach rozrachunków w zakładce księgowość. Można też robić to i tutaj, i tutaj. Nie mają jednak one ze sobą powiązania.


powrót do pytań
~citek 25.01.2023 13:05 do rozrachunkow nie wpadaja faktury do rozliczen miedzyokresowych
jesli okres przekracza jeden rok
np:
od grudnia 2022 do marca 2024
#1
Systim.pl 25.04.2023 16:33 Proszę ustawić aktywny rok obrotowy na ten który Pan wskazał w konfiguracji księgowości, w opcji "lata obrotowe".
#2

Skomentuj




Wersja DEMO - przetestuj za darmo! Załóż konto Systim w 15 sekund!